ďťż
Łamać Paladyna


Bo człowiek głupi jest tak bez przyczyny

Z czym opłaca się multiklasować Paladyna ? Czy w ogole opłaca sie to robić? Wiem ze najlatwiej jest to zrobic z Boskim Czempionem, ale przeciez nie daje on nic wieliego (porocz tej postawy na 5 poziomie) , bo porazenie zla jako takie mamy, a nadkladania rak i tak uzywamy tylko raz dziennie. Oplaca się sępić na ten 5 poziom?


Według mnie nie bardzo się opłaca to robić. Już lepiej iść w wojownika i jego z kimś multilasowaćbo ma wiecej atutów te sązwykle wymagane do prestiżowych. A tu masz dodatkowo ograniczenie na chcarakter i wypadałoby mieć troche mądrości i charyzmy a to średnio pozwala na dużo siły po brakuje pkt. Dodatkowo możesz napisać czy chodzi o singla czy o multi bo to też różnie bywa.
Klasy czarujące (mistyczne) ci właściwie odpadają, chyba że zrobisz sobie lekka zbroje z mithrilu to ci obniży szanse na nieudany czar. Kapłan też chyba nie bardzo bo lepszy woj/kapł. Naturalnym wyborem wydaje się boski czempion...
Złam go z czarownikiem i daj zaklęcia ochronne. Na 3 kręgu są przydatne w boju w zwarciu zaklęcia, a potem złam go z Niesamowitym Rycerzem (prestiżówka) - plusy- sam se broń robisz magiczną, a jak dasz zaklęcie bez gestów to powstaje czołg rzucający zaklęcia w ciężkiej zbroi. A jak zarobisz to można kupić u Deekina Zbroję Niesamowitego Rycerza, - 0.2 do nieudanego czaru. Minusy- nieco mniej PW, Trzeba walić w charyzmę zamiast w siłę, choć kondycja zostaje.
Barbażyńca1/Paladyn6/Boski Champion5/Czarny Strażnik8. Czy to jest możliwe?? Czy można zrobić z Paladyna Czarnego strażnika nie tracą żabnych premi i atutów. Takie połączenie zapowiada sie ciekawie, troche paradoks ale chiałbym spróbować czegos takiego.


Z karami za expa... to się potniesz na singlu, chyba tylko na arene.
a jak zmienic ten charakter? czarny strazni9k musi byc zly a paladyn jest dobry
Na arenie zmieniaczem, a w kampanii postępowaniem.
dobry paladyn to 2 paladyna 18 czarownika

a tak na serio to 15 paladyna 4 woja 1 lotra albo mnicha(elf-postac na zrecznosc )
Próbowałem wielokrotnie coś z Paladyna zrobić, jednak nic sensownego nie wychodziło. Czyli jak wyżej - najlepszy Paladyn to dla mnie 2 lvl-e dla premii z Charyzmy.
Mam pytanie odnośnie postaci Paladyna. Czy opłaca się go multiklasować? Chodzi mi o to, że lubię grać taką postacią dla samego faktu, klimatu itd. jak i również chciałbym taką postacią zagrać w normalnym (papierowym) RPG (zauważone różnice w systemie gry też są mile widziane). Mogę oczywiście grać samym czystym Paladynem, ale po pewnym czasie nie ma on zbyt ciekawych bonusów (przynajmniej dla mnie) i fajnie by było nauczyć taką postać czegoś pożytecznego ;] Macie jakieś rady? Najlepiej z jakąś drogą rozwoju lub na co zwracać uwagę. Preferowana rasa to dla mnie człowiek lub aasimar.

I proszę, nie piszcie, że lepiej grać inną postacią, bo ta jest taka i taka. Chodzi mi o możliwie maksymalne udoskonalenie właśnie takiej postaci :]
Na Paladynie można zrobić dosyć dobrą postać jednak musisz pakować max w Charyzmę. Bierz Aasimara +2 Charyzmy piechotą nie chodzi. Jeżeli dobierzesz UCS 10 lvl-ów to ci dojdzie masa siły i +2 Charyzmy. Jeżeli to ma być postać do RPG to nie bierz UCS weź przynajmniej 5 lvl-ów Boskiego Czempiona dla Gniewu Bożego. Oczywiście grając Paladynem obowiązkowo weź Boską Tarczę i Boską Potęgę.

Tak na szybko jakby się dało 5 BC / 7 MB / Paladyna i ewentualnie Wojownika (jakby atutów zabrakło na Mistrza Broni) to taka postać powinna być niezłym koksem.

Jeśli nie przeszkadza Ci rasa możesz zrobić: paladyn-6 dostaje chyba na tym lvl ostatni bonus, wojownik-4 specjalizacja i krasnoludzki obrońca np. 10. Podwyższy Ci to trochę kp i doda kilka zdolności.

Edit: Sorki, jakoś nie zwróciłem uwagi na preferowaną rasę.
Z Paladynem jest tak, że i tak będziesz miał od Boskiej Tarczy ponad 75 KP jak dobrze zażonglujesz atutami, cechami i przedmiotami. Ale pakując wszystko w Charyzmę będziesz miał mniej Siły i słabszy atak. Pozostałe klasy raczej należałoby tak dobrać żeby uzupełnić ten atak. Weź j.w. tego Chempiona 5 lvlów i 1 level Mistrza Broni też polepsza atak, ale jak już ten jeden wziąłeś to lepiej na 7 się zatrzymać. Wojownik na 8 levelu też dostaje atut zwiększający trafienie. Można też kombinować z Czarownikiem i Celnym Uderzeniem. Podsumowując: poza Paladynem (około 6 leveli) dobierz klasy co Ci atak poprawią.

75kp?
jeśli możesz, to podaj dokładny przepis na stworzenie takiej postaci, rasa, atuty, cechy, umiejętności, itp.itd

Edit:
Zamieniła się jedna literka
Taką postać można zrobić Na Paladynie bądź Kapłanie z Boską Tarczą - wszystko pakujesz w Charyzmę + max przedmioty dodające do Charyzmy. Wybierz Aasimara +2 Charyzmy. Dodatkowo bierzesz 10 levelów klasy dodającej KP np Krasnoludzki Obrońca lub Uczeń Czerwonego Smoka. No i podstawa bierzesz wszystkie atuty pod zwiększenie KP. Oczywiście taki build ma pewną wadę. Masz wysokie KP lecz niższą szansę trafienia.

Jednak najwyższe KP wychodzi na Druidzie, mi się udało zmieszać klasy że ponad 90 KP można mieć na najnowszej łacie. Podejrzewam, że jakby dłużej pokombinować to i do setki mógłby dociągnąć. Ale to już malutka słodka tajemnica.

Spróbuję stworzyć Paladyn (6)/ Boski Czempion (5)/ Mistrz Broni (7)/ reszta. Wielkie dzięki za pomoc A pomysł z Krasnoludzkim Obrońcą jest ciekawy. Niestety ja jakoś nie potrafię nimi grać ;]
Krasnoludzkim Obrońcą bardzo prosto się gra. Atakujesz i po pierwszym ciosie włączasz Pozycję Obronną.

Paladyna ogólnie nie opłaca się łamać.
Bo pozbywasz się najgroźniejszej broni paladyna przeciwko magom - świętego mściciela.

Nie wiem czy wiecie ale siła rozproszenia świętego mściciela ma wzór:

Poziom klasowy paladyna + k20 przeciwko 11 + caster level maga który rzucił buffa + k20

Tak więc mając tylko jeden poziom paladyna świętym mścicielem nie będziesz w stanie rozproszyć czarów 10+ poziomowego maga.

PS. Łotrzykowie używający świętych mścicieli za pomocą UMD mają w tym wzorze poziom paladyna równy zero
No tak ale czy mówimy o Świętym Mścicielu mieczu czy czarze? Przy mieczu pisze, że rozprasza magię lecz przy czarze już nie ma napisane, że rozprasza magię. Błąd w opisie czy czar Święty Mściciel nie ma rozpraszania?
Mówimy o magicznej właściwości "Święty Mściciel" którą mogą posiadać przedmioty.
Czar paladyna daje tymczasowo tą właściwość dowolnej broni, natomiast Święty Miecz z kampanii ma tą właściwość na stałe.
(przynajmniej w kampanii nwn1 miał tą sama właściwość, w nwn2 go nie znalazłem)
No tak, ale przy czarze nie ma wpisanego, że rozprasza magię. Czy dając właściwość dla dowolnej broni czarem będziemy też rozpraszać magię? W opisie czaru zapomniano dopisać, że rozprasza magię czy w NWN2 ten czar nie rozprasza magii?
Po rzuceniu czaru świętego mściciela na broń będzie ona rozpraszać czary.
W NWN owszem to miałoby sens, ale w normalnym RPG już nie. Ten czar jest trochę na zbyt wysokim poziomie i zanim do niego się dojdzie, to zyska się chyba więcej przydatnych umiejętności inną klasą.
Ogólnie zalety i wady paladyna od strony statystyk są takie:
Zalety:
Duże KP
Duże obrażenia od boskiej energii na które ignorują redukcje obrażeń przeciwników
Łatwe walki z bossami bo oni zawsze maja charakter zły
Duże rzuty obronne, niewrażliwość na strach, za pomocą czarów może sobie zapewnić niewrażliwość na paraliż i magie śmierci.
Posiada dużo czarów nasycających broń. Już po trzech czarach mamy premię za ulepszenie +5, 1k6 świętych przeciwko złym, potężne rozproszenie czarów przy ciosie które nawet smokom ich aury strachu usuwa, 2 dodatkowe obrażenia dźwiękowe, szanse na ogłuszenie przeciwnika przy ciosie, +5 do premii ataku i +5 do obrażeń od magii. I to wszystko mając zardzewiały miecz kupiony w sklepie za 3 sztuki złota
Wady:
Paladyn potrzebuje 13 siły aby spełnić wymagania większości atutów klasowych, 14 mądrości aby mieć dostęp do wszystkich paladyńskich czarów i dużo charyzmy gdyż wszyskie atuty klasowe na niej bazują. Przez to zostaje niewiele punktów na kondycję i trzeba ratować się butami obieżyświata.
Paladyn nie ma szans trafić przeciwnika z wywindowanym KP
O.o..... *chwila osłupienia* nie wiedziałem że paladyn może byc taki dobry O.o myślałem że to takie nie warte uwagi (zlinczują mnie za to )
Na serwery RPG jest dobry lecz na arenach nie sprawdza się. Ma duże obrażenia lecz ataki mu nie wchodzą bo ma za słabą szansę trafienia przeciwko wysokiemu KP. Sprawdzone.

Asgraf, dzięki za podanie wzoru na rozproszenie ze Świętego Mściciela . Z czystej ciekawości (i nieco offtopicowo ^^) - wiesz może, jak Święty Mściciel działał w NWN1? Bo pamiętam że strasznie koksił ale nigdzie nie znalazłem wzoru na to...

I jeszcze jedno pytanko - czy w NWN2 poziom klasy Boskiego Czempiona dodaje się do poziomu Paladyna jeśli chodzi o rozpraszanie w Świętym Mścicielu? Czyli czy paladyn 16/boski czempion 4 rozprasza tak jak paladyn 16-poziomowy czy 20-poziomowy?
CytatNa serwery RPG jest dobry lecz na arenach nie sprawdza się.
Sprawdza się. Dajesz Boską Tarczę i Boską Potęgę i max Charyzmy reszta w Siłę itp.
Dodatkowo dobierasz troszeczkę Czarownika, dodajesz mu atut "Zaklęcie bez gestów" i pakujesz w czar "Celne Uderzenie". Przy podpakowanych uderzeniach od Boskiej Potęgi które dodają obrażenia od boskiej mocy zadajesz duże obrażenia a trafienie poprawiasz sobie Celnym Uderzeniem.
Taka ciekawostka.
Przy porażaniu zła celność jest powiększona o modyfikator charyzmy.
Jeśli cel nie jest zły to nie otrzyma on dodatkowych obrażeń ale zawsze to nadal będzie zwykły cios z większą celnością.
CytatTaka ciekawostka.
Przy porażaniu zła celność jest powiększona o modyfikator charyzmy.
Jeśli cel nie jest zły to nie otrzyma on dodatkowych obrażeń ale zawsze to nadal będzie zwykły cios z większą celnością.
Dobre! Na tym fajny build można spróbować zrobić bez tego Czarownika.

Przecież Paladyn to jedna z bardziej przegiętych klas jaka była w NWN1, w 2 też nie ustępuje niczym raczej.

PS. dla tych co nie wiedzą, w NWN1 Paladyn wyciągał 2,5 tys. dmgu na krytolu kosą
2.5tys przeciwko chaotycznym złym po tym jak wejdzie mu atak z poteznym atakiem i innymi bajerkami... do tego krytyk musial wejsc Powodzenia
Kosą może i cięzko wejdzie, ale 800 dmgu na krytyku sejmitarem to chyba wystarczy? (mówie o 40 lvl i nwn 1 żeby nie było niedomówień)

Xellos, jaki przykład niby podać?
Dodaje jeszcze obliczenia dla NWN2 przy limicie 20 poziomu.
20 * 1 * 4 + normalne obrażenia broni * 4
po wymnożeniu
80 + normalne obrażenia broni * 4

Całe 80 obrażeń.. i to tylko przeciwko złym... i to tylko jeśli ma się farta ze krytyk wpadnie.

Tak to ironia bo mag dowolnym silniejszym czarem zadaje dużo więcej i nie zależnie od charakteru celu czy jego wysokiego KP.
*staje za Asgrafem, dumnie wypina pierś i patrzy z wyższością na Rocketa i SpellBreakera* Paladyn to cienias.
Nie jest to może postać, która samotnie rozwali wszystko i ucieknie ze złotem, ale będzie świetnym wsparciem dla drużyny :]
Zdecydowanie popieram. Paladyn to cienias.
http://i3.tinypic.com/33dz9tt.png

Pamiętam też, że czystym 40 lvlowym palem udawało mi ze 2,4 tys. tylko za cholere nie moge sobie przypomniec jak

No jednak jest ponad 2k obrażeń.
Eeee.... to ja...ten tego no... paladyn jest fajny !
W NWN1, a jak jest w NWN2 i D&D? Czym jest "poziom epickich porażeń" i "raziel"?
Mam pytanko: Czy ta klasa prestiżowa była w NWN1? Czy będzie ona w NWN2?
Była w PRC (taki nieoficjalny dodatek do nwn) i na oficjalnym serverze mozliwe ze bedzie.
http://i14.tinypic.com/2lcbdl0.png

Prosze, nie jest to czysty paladyn jak widac, ale za cholere nie moge przypomniec jak to robiłem czystym paldkiem, bo te 2k dmg to nie wiele
Inna kwestia za znacznie bardziej opłacało się zrobić paladyna na porażanie sejmitarem z tego względu że ma większy zasięg krytyka a 800 dmgu też wystarczy na 90% buildów.
Ale po co komu to skoro ma się ntk?
Drogi Xellosie, Blady mistrz ma odpa na ntk jak wiesz, za to od porażania ginie aż miło (przekonałem się o tym na własnej skórze )
Dzięki Asgraf, teraz chyba już wszystko rozumiem :] W sumie fajnie by było, gdyby ta klasa doszła w NWN2. Chyba większy z niego rzeźnik niż z takiego Boskiego Czempiona. No ale mogę się mylić.
i zdecydowanie mniej uniwersalny albo jest dobry przeciwko złym i tylko iwyłacznie ;p Wiec jesli by spotkał postac o charakterze Neutralnym i by próbowal z nia walczyc z niewiadomych pobudek to by juz bylo gorzej ;p
Rocket

Mógłbyś udostępnić tutaj build tego Twojego "Paladyna- rzeźnika"??
Byłbym bardzo wdzięczny....
Albo chociaż na PW :3 Bo naprawdę, w swojej karierze nie widziałęm takiego Paladyna
OK, proste, na początku trzeba dać koniecznie 18 charyzmy, 14 mądrości i minimum 13 siły.
Trzeba wziąć atuty tj.: Boska Potęga, Ulepszone Trafienie Krytyczne (to te najważniejsze, reszte możecie brac wg. upodobań). Do 20 lvlu pakujecie w Charyzme co 4 lvl, po czym od 20 pakujecie w siłę. Na Epickich lvlach dajecie dwa razy Epciką Charyzme i póżniej cały czas Wielkie Porażanie. Możecie też wziąć od 20 lvlu (jesli spełniacie wymagania) lvl Championa cały czas, z Boskiego gniewu daje 13-14 dmg od boskich.

I tyle.
Porównanie epickiego paladyna z wojownikiem/mistrzem broni z NTK:
- NTK działa na wszystkich niezależnie od charakteru
- NTK nie ma limitu użyć dziennie, paladyn ma tylko kilka porażeń na dzień jeśli nimi spudłuje to ma problem.
- paladyn ma żałosne szanse na tego krytyka w trakcie gdy mistrz broni miota NTK na lewo i prawo
- Paladyn aby w normalnej walce mieć rozsądne obrażenia musi odprawić cały rytuał boostujacy (a boosty paladyna trwają króciutko) w trakcie gdy mistrz broni z siłą 25 lub wyższą ma takie same obrażenia bez boostów.
- Nim paladyn ze swoją celnością trafi napakowanego czarami (epicka zbroja maga +20kp) maga to dawno nie żyje
build na NTK krytyki ma co chwile z wysoką celnością a ST niszczącego trafienia jest niesamowicie duże
- To samo przeciwko klasom walczącym tylko te nie potrzebują czarów aby mieć duże KP
- paladyn co chwilę musi odpoczywać bo sie skończyły użycia porażeń i krótkotrwałe
boosty rzucone na broń, w trakcie gdy mistrz broni chodzi i sieka wszystko i wszystkich przez wiele godzin bez pojedynczego odpoczynku
- mistrz broni ma dużo większą kondycję i nie zabija go byle rogaty żuk

Jedyna przewaga paladyna nad mistrzem broni jest w walce ze przeciwnikami z odpornością na krytyki o niskim KP, dużej ilości HP i złym charakterze. (np nieumarli)
To trochę wąska grupa przeciwników nie sądzicie?
Więc niech nikt mi nie wciska kitu że paladyn był przepakowany.
Idę o zakład że dowolny mistrz broni o złym charakterze zmiecie każdego paladyna.

Paladyn nigdy nie był mocną klasą.
Jeśli nie wierzysz to pograj sobie nim w nwn1.

Wracajac do NWN2.
Paladyn to teraz (pod względem statystyk) najbardziej żałosna klasa.
Paladyn według mnie nigdy nie był przypakowaną klasą, raczej jedną z najsłabszych.

Edit: sorki Asgraf napisał to samo.
Nigdy sam nie grałem paldynem ani w DnD ani w NWN. Po pierwsze dlatego, ze trudno by bylo mi zachowywac sie zgodnie z etosem, po drugie dlatego, ze uwazam iz ma za malo ciekawych uniejetnosci i atutow, by konkurowac chociazby z wojem. Jak napisal Asgraf paladyn ma za male statystyki, bo trzeba sie skupic na kilku cechach.

Zgodze sie z twierdzeniem, ze NTK jest lepsze od Porazenia Zła. Zdaza sie czesciej i jest bardziej smiertelne. Jednak na arenach najczesciej NTK jest wylaczone, Porazenie Zła nie.
Porazenie Zła połaczone z atakiem z zaskoczenia i czarem Celne Trafienie moze zakonczyc walke jednym ciosem, pod warunkiem, ze bedzie krytyk. W tym konkretnym przypadku paladyn moze sie lepiej sprawdzic. Doswiadczenie na arenach mowi mi, ze w walce Mistrz Broni vs. Paldyn czesciej wygrywa ten pierwszy. Nawet bez NTK Mistrz Broni jest po prostu lepszy.

Inne wyjscie to lamac Paladyna z Mistrzem Broni. Mozna miec i NTK i Porazenie Zła. Chociaz wtedy to juz w ogole brakuje punktów na cechy. MB musi miec 13 Zr i 13 Int zeby spelnic wymagania klasowe (wyspecjalizowanie i Uniki).
Tego nie wiedzialem. Wychodzi na to, ze Paladyn nie jest taki wcale fajny. Chyba slusznie nigdy nim nie gralem. Jedyne zalety to chyba fabularne. Niektorym moze sie podobac granie taka postacia. Honorowa, zawsze stajaca w obronie ucisnionych, walczaca ze zlem. Mnie to nie kreci
Pozatym jak planujesz jedną postacią osiagnąc 25 siły (wymagane do NTK) i 25 charyzmy (wymagane do epickiego porażenia)
Nie mowilem o epickim porazeniu. Mozna miec NTK i zwykle Porazenie.
Zwykłe porażenie zadaje ilość obrażeń równą poziomowi w klasie paladyna
(czyli tylko 40 obrażeń na 40 poziomie)
Prawde mowiac Paladyn bez wywindowanej Charyzmy ma malo do zaoferowania. A jak sie daje duzo w Charyzme nie mozna zrobic dobrego wojownika.

Ktos tu zadal pytanie z czym lamac Paladyna. Jesli chodzi o papierowe DnD gdzie mniej licza walki i zadawane obrazenia, a bardziej dobra zabawa i odgrywanie postaci polecam mnicha. Mnich i Paladyn postepuja wg jakiegos kodeksu i przy odbrobinie zaangazowania ze strony MG i gracza mozna to polaczyc. Postac na zrecznosc i kame.
Khem,,,

Zwłaszcza, że w podstawowych światach D&D dowolność łamania paladyna z mnichem dotyczy tylko paladynów Torma i Yondalli i mnichów - członków Zakonu Hinu w Zapomnianych Krainach.

De facto oznacza to, że inne połączenie niż niziołczy strażnik Luiren jest khem... nierealistyczne.
CytatPozatym jak planujesz jedną postacią osiagnąc 25 siły (wymagane do NTK) i 25 charyzmy (wymagane do epickiego porażenia)

Hmm w nwn1 jest taka klasa: Czempion Torma i jeśli dobrze myslę dałoby się to zrobić... chyba ^_^
To matematycznie niemożliwe
Za malo punktow do rozdzielenia. Co 5 poziomow jeden punkt czyli 8 plus z atutow kilka to jednak za malo.
Khem.
Cha 25 i Siła 25 w przypadku jednej postaci? Do zrobienia

W NWN:
Bez myślenia o optymalizacji (no poza tym, żeby postać chociaż udawała, że ma ręce i nogi).
człowiek Paladyn 25 / Czarownik 1 / Uczeń Czerwonego Smoka 10
S 15 Zr 12 Kon 8 Int 10 Mad 14 Cha 16
S 25 Zr 12 Kon 10 Int 12 Mad 14 Cha 25 na 36 poziomie

PS
W NWN 2 da się nawet łatwiej np. aasimar Paladyn 5 / Czarownik 1 / Uczeń Czerwonego Smoka 10
S 17 Zr 8 Kon 8 Int 10 Mad 14 Cha 19 na starcie
S 25 Zr 8 Kon 10 Int 12 Mad 14 Cha 25 na 16 poziomie postaci
Najlepiej zrobić Paladyn 6 level czarownik /bard 4 level 10 level UCS inwestuj w charyzme ciągle a siła urośnie jak będddziesz UCS dzięki temu twoje moce pladaya będą bardzo potężne i będziesz mial przyzwoity atak
CytatTo matematycznie niemożliwe

Nie pomyliłem się.
Taaaa, a porażenie jest tak słabe że już bardziej sie opłaca w tym buildzie zastąpić klasę paladyna wojownikiem lub kapłanem

Poza tym paladyn z czerwonymi skrzydełkami?
Bez komentarza.
A jak juz tak chcesz go z czymś łamać, to go złam (hehe) z Czarnym strażakiem 8)
Asgraf a czemu nie?? do szóstego levela dostaje się już wszystkie zdolności specjalne paldayna, a czarownikiem pare zaklęć masz a uczeń do dużo do współczynników i KP. Wymarzona postać!
No cóż.. ja teraz na Krainach Cienia robię build paladyn 30/ czempion 10 na charyzmę.. i powiem wam, że całkiem ciekawa postać Co prawda w pvp np z Mistrzem Broni nie mam szans żadnych... ale magów i stworki (zwłasza złe ^_^ ) biję pięknie.
Lythari a kto ci powiedział że UCS musi być zły chaotyczny nawet jak CS zazwyczaj są??? A deekin to co?
Zawsze może być historyjka z niewdzięcznym uczniem zabijającym swego nauczyciela ;] *pod nosem*
NO a poźniej w pokucie idzie na służbe do paladynów
Hm.. zawsze można zmienić kolor skrzydeł (w nwn1 sie da ) i zrobić np. Gold Dragon Disciple... w PRC była możliwość zrobienia takiej postaci.. na Aquilonii miałem Bard/ Bard Smoczej Pieśni/ Uczeń Smoka Cienia.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • latwa-kasiora.pev.pl